Waar je op moet letten bij het kopen van een kruiwagen

Een kruiwagen bestaat uit hoofdzakelijk drie onderdelen: de bak, het frame en het wiel. Het frame kan bestaan uit relatief veel verstevigingen en extra opties. Zo kun je denken aan een kopschoor, slijtsloffen, pootschoren. De bak van de kruiwagen kan vierkant of rond zijn. Een ronde bak kiept makkelijker dan een vierkante. Het materiaal van de bak is ook belangrijk. Wij kunnen ons begrijpen dat je je afvraagt of je dat allemaal nodig hebt. Wij leggen hieronder uit wat een bepaalde toevoeging is en waarvoor het dient, zodat jij de juiste kruiwagen kunt aanschaffen.

Kunststof of metaal?

Een kruiwagen bestaat uit hoofdzakelijk drie onderdelen: een bak, het onderstel en de velg. Een bak is verkrijgbaar in vier verschillende materialen: kunststof (polyester), hard kunststof (HDPE), staal en verzinkt metaal.

Kunststof

Een standaard kunststof bak wordt vaak gebruikt in de tuin en rondom huis en is het minst sterk. De gemiddelde dikte van een kunststof bak is 3,5 millimeter. Een bak van hard kunststof, is daarentegen weer een enorm sterk en vergelijkbaar met een verzinkt metalen bak. De dikte van hard kunststof (HDPE) is vaak rond de 7 millimeter. Het voordeel van kunststof tegenover metaal is dat het niet kan gaan roesten.

  1. Normaal kunststof is relatief goedkoop, HDPE is de wat duurdere versie maar vergeleken met metaal nog steeds goedkoper
  2. Met een kunststof bak heb je geen last van roest
  3. Kunststof is vaak lichter dan metaal en dus wat gebruiksvriendelijker
  1. Normaal kunststof is niet geschikt voor op de bouw, HDPE daarentegen wel

Metaal

Er zijn ook kruiwagens met een metalen of verzinkte bak. Metaal heeft als voordeel dat het sterker is dan kunststof. Echter bestaat de mogelijkheid dat een bak van onverzinkt metaal kan gaan roesten. Een verroeste kruiwagen wordt minder sterk en vatbaarder voor beschadigingen en deuken. Bij een verzinkte bak daarentegen is vrijwel onmogelijk dat deze gaat roesten, deze is om die reden ook vaak wat duurder dan een reguliere metalen bak.

  1. Een metalen bak is relatief sterk en geschikt voor zwaardere werkzaamheden
  2. Ook verkrijgbaar in een verzinkte uitvoering, waardoor hij vrijwel niet vatbaar is voor roest
  3. De bak is vaak vastgelast aan het onderstel
  1. Vaak duurder dan een kruiwagen met kunststof bak

Een kiepbalk

Een kopschoor is de dwarsbalk voor de band. Bij het kiepen kun je de kruiwagen gemakkelijk op deze dwarsbalk zetten, zodat je meer stabiliteit hebt. Lekker makkelijk! Dit is bijvoorbeeld handig als je een stratenmaker of hovenier bent. Vrijwel alle kruiwagens voor huis-en-tuin- en bouwgebruik zijn hiermee uitgerust. Een grote agrarische kruiwagen mist deze optie wel eens, omdat deze kruiwagens vaak niet geschikt zijn om te kiepen.

Slijtsloffen

Wanneer een kruiwagen intensief gebruikt wordt, is het handig om een model met slijtsloffen te nemen. Slijtsloffen zijn extra plaatjes die onder de poten worden gelast. Wanneer een kruiwagen wordt neergezet, schuift deze vaak een paar centimeter door, waardoor de poten sneller slijten. Slijtsloffen beschermen de poten hiervoor. Vrijwel alle kruiwagens zijn hier mee uitgerust. Voor een kruiwagen die vooral in de tuin wordt gebruikt is dit minder belangrijk, omdat hij vaak ook op zachte ondergrond wordt neergezet en er van slijtage geen sprake is.

Pootschoren

Wanneer je kruiwagen zwaar belast wordt, komt er veel druk op de poten te staan. Om de kracht te verdelen kan er gebruik gemaakt worden van pootschoren. Pootschoren zijn dwarsbalken die van onder het midden van de bak naar de onderkant van de poot worden bevestigd. Hierdoor wordt de bak beter ondersteund en wordt de kracht beter verdeeld.